14 mrt 2007

einde zwangerschapsverlof



Mijn zwangerschapsverlof zit er alweer op van afgelopen vrijdag. En dan wetende dat ik nog één ganse week (!) extra heb gekregen (omdat ik langer dan 6 weken voor mijn bevalling ziek ben geweest.) Dat is een nieuwe wet sinds oktober vorig jaar. Ik vraag me dan af wie op zo een geweldig vindingrijk idee komt??? Een héle week extra, alsof je baby op die week tijd een plotse groeispurt gaat maken. ...Alsof die ene week het verschil gaat maken...
Gelukkig bestaat er ook nog zoiets als ouderschapsverlof en daar maak ik nu gretig gebruik van, weliswaar maar 2 maanden ipv 3, want ook dit is op zijn Belgisch en dus verre van ideaal.
Je krijgt hier een schamele 400 euro per maand voor van de RVA(4/5 werkende) en niet te vergeten een aanmoedigingspremie van 145 euro, gelukkig dat ze het zo genoemd hebben want je zou nog gaan denken dat het gene vette is. Maar in ieder geval, die krijg je dan toch al, want bij lenne bestond dit nog niet eens. En dat allemaal omdat we de kans willen krijgen om onze eigen kinderen zelf heel eventjes te willen zien opgroeien en opvoeden.
Nu las ik gisteren in de krant dat ze er iets aan willen gaan doen, het ouderschapsverlof verlengen tot 1 jaar en de premie verhogen tot 1300 euro (5/5 werkende). (voorstel SP.a)
Tuurlijk val ik uit de boot, maar ik vind het alvast positief dat ze er effectief iets willen aan doen.
Want zeg nu zelf, onze generatie moet praktisch met zijn tweeen gaan werken wil je die kinderen een fatsoenlijk onderdak geven en hen nog een beetje comfort willen geven. Maar we hebben alleen zo weinig kans om hen zelf te mogen opvoeden en het is toch zo belangrijk de eerste levensjaren.
Hopelijk volgt Belgie ooit het scandinavische of Duitse voorbeeld, ik ben er toch van overtuigd dat je op deze manier veel stabielere kinderen creeert en mss zelfs de probleemkinderen en zelfs de agressie bij de jeugd voor een stuk kan oplossen, want zou het er allemaal niet mee te maken hebben dat we gewoon de kans niet meer krijgen om 'tijd' in onze kinderen te investeren? Maar langs de andere kant, mss willen we ook allemaal te veel, dat mooie huis, die nieuwe kleren...en is het dat uieindelijk allemaal waard? Zouden we niet beter terug iets minder gaan werken en investeren in een goede opvoeding, langs de andere kant denk ik ook niet dat mijn wergever hier om staat te springen...

Geen opmerkingen: