11 nov 2008

slaapkamerprobleempjes


Toen mijn dokter me vertelde dat ik zwanger was, was een van mijn eerste reacties: 'nee, dokter, dat kan niet, ik heb maar 2 kinderkamers'. De dokter lachtte eens hartelijk, als dat het enige probleempje is. ProbleemPJE, ja? Drie jaar heb ik getekend en geschrapt, want als je je eigen huis tekent moet alles perfect zijn, denk je. Drie kinderen, daar had ik niet op gerekend in 'mijn toekomstplan'. Toegegeven, ik heb in een bui wel eens geprobeerd om er 3 kamers in te krijgen, maar ging er vanuit dat het er toch hooguit 2 zouden worden en heb het erbij gelaten.
Ondertussen breek ik toch al bijna 4 maanden mijn hoofd over mijn klein probleempje, versterkt door de nestdrang natuurlijk.
Ik heb 4 mogelijkheden: ik leg de baby de eerste 3-4 maanden bij mij, maar daarna:
1.Of ik leg de baby bij Roos, maar zij wordt echt wel van het minste wakker en ik vertrouw haar ook nog niet bij een baby omdat ze zelf nog klein is. (dekentje of knuffels per ongeluk op hoofdje leggen etc., het is nu eenmaal een wildebras). En wat als het een jongen is?
2 of ik leg de baby bij Lenne, maar het leeftijdsverschil is 6 jaar. Voorlopig droomt hij van ee broer om zijn kamer te delen, want dan moet hij niet meer bang zijn, Maar Lenne zal snel genoeg terug een eigen kamer willen, denk ik. Voordeel is wel dat Lenne een supervaste slaper is, er mag en bom ontploffen en hij slaapt nog rustig verder. Maar wat als het een meisje is?
3.ik leg Lenne bij Roos en de baby krijgt een eigen kamer. Maar leg je een jongen bij een meisje? En voor hoe lang?
4.Ze krijgen elk een eigen ruime kamer, en wij gaan naar 'den buro', die eigenlijk ook al speelkamer ging worden. Een hele mooie ruimte om iets van te maken tussen de kruinen van de bomen (het kriebelt zelfs al). Groot nadeel: het is 2 nivo's verwijderd van de kinderkamers. Wat natuurlijk later ook kan resulteren in een voordeel, haha.

Mijn gevoel gaat voorlopig uit naar de vierde optie, de baby zolang als mogelijk bij ons op de kamer leggen en daarna verhuizen naar boven. Ik heb zelf mijn kamer vroeger gedeeld met mijn zus en heb er geen trauma's aan over gehouden, maar zou het ergens toch fijn vinden moesten ze elk hun eigen plek hebben. Misschien een verkeerd of bekrompen beeld, ik weet het niet.
Vandaag zijn we wat inspiratie gaan opdoen in de 'kids factory' in Breda. Geweldig was het, hele originele bedden in de vorm van boomhutten, kasten, kleurrijk en soms op het kitscherige af (hou daar wel van). Ik had spijt dat ik zelf geen kind meer was.
Lenne was meteen verliefd op zijn boomhut!

9 opmerkingen:

inge zei

Ik heb nog een 4-tal slaapkamers op overschot ;o)...

Anoniem zei

Waaw lijkt me wel een chique winkel met leuke kamers ! Kan me voorstellen dat Lenne helemaal weg is van de boomhut :-)

Ik zou trouwens voor optie 1 gaan. Het babytje bij Roosje. Met maar 2 jaar leeftijdsverschil maakt dat geen probleem zelfs moest het een jongentje zijn. Dan slapen ze bv een vijf-tal jaartjes samen en dan als ze mss een eigen kamer willen, kunnen jullie nog boven gaan liggen. Tegen die tijd zijn de kids groot genoeg om 's nachts mooi door te slapen en is het nadeel van de 2 etages verschil ook geen echt nadeel meer.
Voilà problem solved ! Enkel een bedje bijplaatsen !

Kim

Lowie, Amelie, Davy & Birgit zei

Inderdaad! Ik kan me volledig aansluiten bij Kim. Kids willen pas hun eigen privé plekje vanaf dat ze puberen, dus nog tijd genoeg om naar boven te verhuizen.
Het is wel dat aangezien Roos vlug wakker is je echt een combinatie kan maken van al je opties. Je kan de eerste weken de baby bij je op de kamer houden, vervolgens als de baby al een goed ritme heeft bij Roos op de kamer en na enkele jaren zijn de 3 kinderen zelfstandig genoeg en verhuizen jullie naar boven.
Succes ermee!!!

Anoniem zei

Hier een mama van drie die af en toe eens op je blog komt lezen. Nummertje drie was wel gepland maar wel een nu-of-nooit beslissing, voor de slaapplek was het van "we zullen wel zien" (We hebben nl. ook maar drie slaapkamers).
Voorlopig slaapt de jongste bij ons op de kamer en het bureau kan binnen een paar maand als voorlopig slaapplek dienen (als we die plexi schuifwand eindelijk eens bestellen). Hopelijk is binnen een jaartje onze ruime zolder een slaap- en speelkamer rijker maar voor het zover is moet er nog heel wat gebeuren.

Alvast nog proficiat met de baby op komst!

Nathalie zei

Hoi Evy.
Ik lees het nu pas (foei) dikke proficiat voor jullie baby.
Ik heb hetzelfde probleem: 2 kinderkamers voor 3 jongens.
Kylian heeft in het begin ook bij ons op de kamer geslapen maar hij heeft de kamer van Bryan gekregen en mijn 2 grote jongens slapen nu samen in dezelfde kamer (stapelbed) en het gaat prima ... in het begin was het wat moeilijk omdat ze het niet gewoon waren, etr was veel gelach en plezier maar dat gaat gelukkig voorbij.

Lieze zei

ik zou ook gaan voor optie 1 of optie 4... maar optie 4 zou ik zowiezo uitvoeren zodra ze beginnen puberen.
saartje en ik hebben ook altijd samen geslapen, tot ik een jaar of 12 à 13 was... en dan wou ik men eigen kamer...
dus je hebt nog een 10-tal jaar de tijd...

misschien kan je het babietje het eerste half jaar tot jaar bij jou op de kamer houden en daarna pas bij roosje leggen, dan is ze weer wat ouder...

Lieze zei

hey ma schoon kamers...

en de prijs??? te doen?

evy en co zei

De prijs? Nee, niet echt te doen, de boomhut kostte 800 euro, onberwerkt, geverfd in een thema 1600 euro. Ik kan het zelf wel verven, maar toch..
Gisteren zijn we naar de ikea geweest, ook een mooi bed gezien voor Roos, en zijn we gesteld voor 169 euro:-)

Lieze zei

ja en als ge de één zo een kamerke koopt, moet ge de ander dat ook kopen en dan zijt ge een heel som kwijt!

by the way, ik zou zo van die grote lampekappen willen in de aard van wat gij hebt hangen!

weet gij waar ik die kan vinden, een beetje prijs/kwaliteit deftige verhoudingen?