7 apr 2009

what 's in a name?

Namen zoeken, het is hier iets geweest.
Het is een hele zoektocht geweest, maar uiteindelijk heb ik hem toch telkens gevonden. Ik wilde niet zomaar een modenaam en er mocht op de een of andere manier toch een betekenis achter zitten.
Lenne: afgeleid van Leonardo
Toen Mark en ik aan kindjes begonnen te denken, waren we net op een citytrip in Florence. De dag dat ik dacht dat ik wel eens zwanger kon zijn, zijn we naar een tentoonstelling van Leonardo da Vinci geweest. De tentoonstelling lag op een heuwel waarop we een volledig zicht hadden over Firenze. Het was er adembenemend mooi. Toeval wil dat de tentoonstelling ging over tecniek, en allerlei soorten vliegtuigen die Leonrdo Da Vinci ooit gemaakt had. En laat dat net hetgene zijn waar Lenne al van kindsbeen af door gefascineerd is. We hebben dus ook een klein Leonardo'ke in huis.
Leonardo betekent ook: zo sterk als een leeuw. Toch ook wel typisch mannelijk
Roos: Toen ik wist dat het een meisje ging worden, was ik natuurlijk in de wolken. Ik wilde dan ook een typisch meisjesachige naam, maar toch eentje die een beetje stoer is. Een Roos is een van de weinige bloemen die mooi op zichzelf is( vandaar het stoere). En wat is er meisjesachtiger dan Roze. Heb al dikwijls het commentaar gekregen: 'het is een echte Roos'. En dat is ze ook wel, een mooie meid, maar pas op voor haar kleine stekeltjes.
Mats: afgeleidt van Matteus
Mats is ons verrassingskindje. Toegegeven, we hadden er al twee, en kennen het verhaal van de bloemetjes en de bijtjes. Toch blijft het voor mij een klein raadseltje. Mats betekent: geschenk van de heer, geschenk uit de hemel. En zullen we het daar dan misschien op houden.

1 opmerking:

annava zei

leuk! Drie mooie namen!