10 okt 2007

puberpeuters

Mijn zus vroeg me gisteren mee naar een infoavond over ‘puberpeuters’. Omdat ik er thuis 100% zeker zo eentje heb zitten en er nog eentje onderweg is naar deze fase(helpppp) leek het me wel de moeite waard. De spreekster was Wendy Bosmans, alias de ‘supernanny’. Ik kende haar nog van vroeger op school, en vond dat ze het heel boeiend bracht met voorbeelden uit haar eigen leven. Het was geruststellend te horen dat zelfs bij de supernanny niet altijd alles op rolletjes loopt. Elke 5 minuten had ik wel zoiets van: A, ja, dat herken ik, Oh, ja, dat doet hij ook….Ik ben met een gerust hart naar huis gegaan, ik heb een perfect normaal puberaal kleuterke in huis. Veel tips kende ik al, sommigen nog niet. Zoals bv, na de leeftijd van één jaar, papflessen verbannen, zeker niet ‘s morgens en ’s avonds nog een dikke fles (240ml), hun maagjes zijn daarmee zo goed als gevuld om de dag mee door te komen, en ze gaan daardoor niet veel meer eten, ze hebben gewoon genoeg, maar ze hebben nood aan andere voedingsmiddelen zoals groenten en fruit. Hen een bekertje melk geven is beter, dan drinken ze sowieso niet zoveel melk en het is ook beter voor hun tanden.
Wat ik ook een leuke vond is, kinderen altijd de indruk geven dat ze een keuze mogen maken. Bijvoorbeeld als ze hun tanden niet willen poetsen: welk bekertje ga je vandaag gebruiken, of, gaan we deze of deze tandenborstel gebruiken. Of als we haast hebben: doe je eerst je schoenen of eerst je jas aan? Ze zijn fier dat ze mogen kiezen. Helaas hebben ze op een bepaalde leeftijd wel door, dat mama het allebei goed vind, en dan is het niet meer zo ‘cool’, haha. Consequent zijn is een gouden regel in theorie, in praktijk gewoonweg niet altijd haalbaar. Oef.

2 opmerkingen:

Lieze zei

dat mens zegt inderdaad nuttige dingen...
maar dat consequent zijn heb je soms geen energie meer voor!!!

word al moe bij het gedacht alleen al!

Kinderen kunnen zo uitputtend zijn en dan zijn er momenten dat ge er gewoon uw "sjat" aan veegt!!!

Maar ze heeft een punt en dikwlijks helpen haar tips ook!

evy en co zei

Ja, ik vond het een hele geruststelling dat zij er ook heel soms haar 'sjat' aan veegt, want soms heb ik er ook de energie/tijd niet meer voor en dan is het van: pakt u maar een snoepke en dan kan ik toch even doordoen met koken zonder gezeur