16 sep 2008

kleine nachtbraak

Roos mag dan haar naam zijn, slapen als een roos doet ze niet. Inslapen gaat goed, maar tussen 4 en 5 uur 'snachts wordt ze wakker en wat eerst begint als zachtjes wenen, slaat al vlug over in schreeuwen, roepen (met pauzes tussen om te controleren of we wel luisteren)... en dit gemiddeld 4 tot 5 dagen van de 7.
Ik moet u niet vertellen dat je daar moe en uitgeput van word!
Meestal laat ik haar een paar minuutjes schreeuwen, maar uiteindelijk ga ik toch even kijken. En dan is het hek helemaal van de dam. Op geen enkele manier kan ik haar troosten wanneer ik haar terug in bed leg. Ze staat meestal rechtop in haar bed, haar heel tutten en knuffels heeft ze tegen dan al tegen de grond gekegeld. Een drama queen is ze wel. En dit ritueel gaat een uur of 2 door. Mark is er volhardend in, maar ik zou haar al sneller bij me in bed nemen, gewoon om een beetje rust te hebben. Tuurlijk kiest ze de dagen uit dat ik een opdracht heb, of voltijds werk en dan wordt het gewoon zwaar. Mark zit veel op de baan, en hij heeft zijn rust ook nodig. En dat is het een gemakkelijke, maar waarschijnlijk verkeerde oplossing. Als een koalabeertje grijpt ze zich vast aan me, en slaapt onmiddellijk verder. Leuk, want ik ben tegen die tijd meestal klaarwakker. Ik heb al wat informatie proberen te zoeken op het internet, maar vind niet direct een pasklaar antwoord. Moet ik haar een week laten doorschreeuwen, ook al gaat het door merg en been? Als ik wist dat het hielp, deed ik het wel, maar het lijkt me zo onwaarschijnlijk. Sommigen beweren ook dat bij de ouders in bed laten slapen niet erg is, want in sommige culturen is dit zelfs iets heel gewoon. Maar toch, waar eindigt dit misschien?
Misschien heeft ze kou? Ik heb haar vannacht een extra 1-persoons hoes onder haar donsdeken gelegd, en goed ingestopt zodat ze haar dekens niet af kan gooien.
Misschien dat ze beter slaapt op een kussen, omdat ze een beetje verkouden is?
Een stekkernachtlampje heeft ze al, maar is misschien nog te weinig licht?
Met Lenne heb ik dit nooit meegemaakt, hij hoort zijn zus niet eens schreeuwen, gelukkig. Toch eentje in de familie die ongestoord kan slapen.
Als iemand tips heeft, altijd welkom?

3 opmerkingen:

inge zei

Hetzelfde aan de hand gehad met Fran. Maanden aan een stuk werd ze rond 3 u wakker en dan dezelfde taferelen als bij jou. Op den duur hebben we ze (met pijn in het hart) laten doorwenen. 3 weken aan een stuk heeft dat geduurd. En dan, wonder boven wonder, sliep ze ineens nachten door!
Een goede slaper zal het nooit worden, GEEUW!, maar ze haalt nu toch al 6u, 6u30

Anoniem zei

tof om te weten dat ik deze nacht niet alleen ben!Sinds sienna diaree heeft word ze s'nachts wakker met een vuile pamper,eenmaal terug in bedje is het hopeloos,zeer vermoeiend!Misschien al een beetje verwend tijdens haar zieke periode..Hoop dat het vlug zal overgaan voor ons alle 2!
Groetjes

Lowie, Amelie, Davy & Birgit zei

Doe desnoods gewoon eens een mail naar de opvoedwinkel. het is makkelijker gezegd dan gedaan maar probeer eens haar te laten schreeuwen zoals inge heeft gedaan.
Het lijkt me verschrikkelijk maar met slaaptekort zitten is een straatje zonder eind.