27 jan 2009

ziekenhuis

 

 

 

Waar ik al weken schrik van had, 'dat het mis zou kunnen lopen', gebeurde afgelopen vrijdag.
Op het werk nog steeds heel druk (bovenop mijn 'gewone' werk moest ik hals over kop een verbouwingsplan opstellen, terwijl ik daar echt geen tijd voor had.) en 'S middags van 'hier naar ginder' rennen. Om 2 uur bij KNO arts in het ziekenhuis van Maaseik met Roos op controle, om 3 uur Lenne van school halen, en om 4 uur naar de kinesist. Tussendoor nog eventjes een beetje strijken en opruimen, je kent dat wel...
Op weg naar de kiné voelde ik plots pijnlijke weeen opkomen. Harde buiken had ik al geregeld, maar dit gevoel voorspelde niet veel goeds. Omdat de kinesist kort bij het ziekenhuis woont, besloot ik toch maar om na de kiné even langs het ziekenhuis in Bree te gaan zodat ik met een gerust hart het weekend in kon gaan. De kiné vond dit een goed idee, aangezien ze aan mijn lichaam voelde dat het stijf stond van de stress. Daar was het al snel duidelijk dat het met pilletjes niet opgelost kon worden. Ik had al 6 contracties op 20 minuten tijd. Als er niet snel een infuus opgestoken werd, zou het waarschijnlijk te laat zijn om te stoppen met alle risico's vandien. Het was geleden van toen mijn water brak bij Lenne dat ik nog de bibbers op mijn benen gehad heb. Had ik maar, had ik maar... Maar spijt komt altijd te laat. Ook al heb ik het al 2 maal meegemaakt, je staat daar zo niet bij stil en gaat maar door zoals je gewend bent.
In eerste instantie werkte het infuus niet, maar na een paar uur begon het toch rustiger te worden in mijn buik. Het was een kuur van 3 dagen, en als die aansloeg mocht ik eventueel naar huis. (Bij Roos heb ik 4 maanden weeenremmers gekregen, maar dat wordt niet meer gedaan omwille van de vele bijwerkingen. Ongeloofelijk hoe dat op 2 jaar tijd kan evalueren)
Gisterenavond ben ik naar huis mogen komen, onder strikte voorwaarden, zo veel mogelijk platte rust, niets heffen, geen bad nemen,...kortom alles wat weeen zou kunnen opwekken. Volgende week krijg ik een nieuwe monitor, om te zien of ik wel voldoende gerust heb, anders MOET ik daar blijven. Dus nu doen ik mijn best, want zelfs na 4 dagen kroop ik al tegen de muren omhoog in zo een kamertje van verveling.
Posted by Picasa

11 opmerkingen:

Lieze zei

seg evy, wat deed je me schrikken!!!!
PFff rust maar goed hè!
Hoe ver ben je nu precies?
Was toch pas voor april nie???
Nu je kan vanaf 26 weken bevallen, maar vanaf 32 weken is het toch eigenlijk het "gezonde" minimum hè!36 of 40 weken... zou ideaal zijn...
Dus soigneer jullie maar!!!
Veel beterschap the bossies

Lieze zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Lieze zei

seg... nu nie voor het één of het ander... maar waarom hebt ge twee doplers op uwe buik???

Toch nie stiekem zwanger van ne tweeling???

evy en co zei

Hey Lieze,
Ik was vrijdag precies 30 weken, vééél te vroeg dus. ja, mijn minimum streefdoel is toch ook 36 weken.
Alléé, seg, dat zou een verrassing moeten blijven van die tweeling!
Nee, nee geen tweeling, dan lachtte ik denk ik niet meer op de foto:)
Eentje is er voor de harttoontjes en eentje die mijn harde buiken registreerde. Was dat niet zo bij jou? Jij zou er dan 3 gehad moeten hebben. De eerste dagen hebben ze dat ding trouwens altijd van mij weg gezet, zodat ik de grafiek niet zag, omdat mijn eigen hart al de hoogte in ging telkens de grafiek de hoogte in ging.
Toen ik in het ziekenhuis aankwam vonden ze in eerste instantie zelfs geen harttoontjes (bleek dat een stagiaere te zijn die nog aan het leren was en ze niet direct vond) Ik was zo in paniek dat ik de naam van mijn eigen gynaecoloog niet meer wist toen de vroedvrouw ze aan mijn vroeg.

inge zei

30 weken is echt nog wel wat vroeg he. Hopelijk hou je het nog een weekje of 6/7 vol!

Anoniem zei

Hey Evy!

Ik hoorde het bij Oeter! (en ja, nu ik hier kom piepen, kan ik het ook lezen natuurlijk)
Verzorg je maar goed en maak je over niets anders meer zorgen dan over jezelf. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar toch..

Alleszins veel sterkte!!

Groetjes
Ellen

saarrah zei

Ik krijg het koud als ik dit lees.
Liggen blijven ,rusten,verzorg jullie...

Anoniem zei

dat zal wel verschieten geweest zijn. Lijkt me geweldig moeilijk, heel lang stil blijven liggen! Ik wens je zeer veel succes en duim mee dat je er in slaagt om het nog even uit te stellen!

Lieze zei

nee volgens mij had ik er ook maar twee...
Of had ik er drie???
Deju, nu doe je mij twijfelen...
In ieder geval, ik probeerde iedere keer een dutje te doen...
Hey ik moest dat 3 weken aan een stuk 3 keer per dag...
MAar bij mij was inderdaad het verschil dat je op de monitor 2 hartslagen zag...
En de grafieken gaven dan hun hartslag weer en mijn harde buiken... (dat was het onderste grafiekske...)

Bij ons was het ook altijd zoeken zunne... bij mij hebben ze ook op een bepaald moment de echo erbij gehaald omdat ze de hartslag nie vonden...

Toen dacht ik ook effe van sjit, tis zover...

Of dan vonden ze de ene maar dan de andere nie...

enfin, doe maar flink wat de dokter gezegd heeft...
effe doorbijten en je hebt weer een wolk van een baby XXX

Lowie, Amelie, Davy & Birgit zei

Hoi Evy,

dat is even verschieten!!
Luister altijd naar je lichaam, niet alleen wanneer je zwanger bent.
Werk kan wachten of door iemand anders gedaan.
En Lenne en Roos kunnen altijd naar tantie Kim :-)
Zie dat de kleine baby nog 6 weken blijft zitten en als je het even moeilijk hebt met dat rusten kan je bij mij altijd terecht voor tips. Ik moest bij amelie ook rusten en ik vond het geweldig. Ik deed het zelfs zo goed dat ik uiteindelijk alles op gang heb laten zetten. :-)
En dat huishouden moet je indien nodig ook maar uit handen geven :-)
Daar dienen toch papa's voor??? :-)

Nathalie zei

amai amai wat een stress allemaal ... rust maar goed uit, vergeet alle stress en geniet nu maar even want april zal nog snel daar zijn.
Veel liefs van ons 5jes.
Ps Lieze deed me ook even schrikken met de tweeling, gelukkig is het er maar ééntje ;)